Connected Layers: Evaluating Visualizations of Embodiment in Contemporary Dance Performances
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There has been a growing interest in interactive visuals in contemporary dance performances. These visuals often rely on embodied interaction techniques, such as motion capture or biosignal sensors. However, there is a lack of research into how audience members experience these interactive visuals, and how to enhance that experience. We conducted an audience study, involving four different dance performances. Each of the performances explored a different approach for interaction involving visuals. We collected data from audience members, regarding their experience of the performances, using questionnaires and interviews. The analysis of this data allows us to identify implications for design: balancing trade-offs within a mapping clarity spectrum; connecting layers; visuals as co-creative mediator; defined territory and individuality of visuals; exploration of perspective shift and abstract fragmentation. We argue that these considerations are relevant for designers of systems visualizing embodied interaction, not just for dance, but also for other related applications.
コンテンポラリーダンスのパフォーマンスにおいて、インタラクティブなビジュアルへの関心が高まっています。これらのビジュアルは、モーション・キャプチャーやバイオシグナル・センサーなどの身体的インタラクション技術を用いたものが多い。しかし、観客がこれらのインタラクティブ・ビジュアルをどのように体験し、その体験をどのように向上させるかについての研究は不足しています。私たちは、4つの異なるダンスパフォーマンスを対象とした観客調査を行いました。それぞれの公演では、映像を使ったインタラクションのための異なるアプローチを試みました。アンケートとインタビューを用いて、観客のパフォーマンス体験に関するデータを収集しました。このデータを分析することで、デザインへの影響を特定することができました。マッピングの明瞭さのスペクトル内でのトレードオフのバランス、レイヤーの接続、共同創造的なメディエーターとしてのビジュアル、定義された領域とビジュアルの個性、パースペクティブシフトと抽象的な断片化の探求です。これらの考察は、ダンスに限らず、体を使ったインタラクションを視覚化するシステムの設計者に関連するものであると主張します。